fbpx

Știm de ce ar trebui să mâncăm varză?

  • Home
  • Utile
  • Știm de ce ar trebui să mâncăm varză?
varză

Probabil că varza nu va câștiga niciodată un concurs de popularitate, există chiar și o vorbă în popor, că dacă ar fi fost bună, o mâncau câinii în grădină, dar ați fi surprinși să aflați de fapt cât de bună este. Lăsând la o parte faptul că nu poate lipsi de pe masa de Crăciun, în oala cu sarmale, iar cârnații ar fi probabil mai neapetisanți în lipsa ei, familia cruciferelor, din care și varza face parte, are numeroase beneficii pentru organism.

Varza, conopida și broccoli sunt renumite pentru aportul de substanțe nutritive benefice. Dacă încercați să vă îmbunătățiți dieta, de aici puteți începe!

O jumătate de cană de varză gătită mărunțită (în jur de 75 grame) conține:

  • 17 calorii
  • 4 grame de carbohidrați (inclusiv 1 gram de fibre și 2 grame de zahăr)
  • 1 gram de proteine

Consumul unei jumătăți de cană de varză gătită ar oferi 30-35 la sută din necesarul zilnic de vitamina C. 

De asemenea, oferă:

  • 81,5 μg (micrograme) vitamina K
  • 11 μg de magneziu
  • 22 μg de folat
  • În plus, cantități mai mici de vitamina B-6, calciu, potasiu și tiamină.

Pe lângă toate acestea, nu duce lipsă nici de antioxidanți!

Sigur, pentru a beneficia de toate calitățile verzei, cel mai bine este să o mâncați crudă, în salate, sau să o căliți ușor. Dar și varza murată are beneficiile ei. 

Datorită activității bacteriilor cu acid lactic, conținutul de vitamina C din varza murată este mai mare decât cel al verzei proaspete. 200 g de varză acoperă deja necesarul zilnic de vitamina C al organismului. De asemenea, conține acid folic (vitamina B9), care facilitează asimilarea vitaminei C în organism.

Varza murată este și o sursă importantă de vitamina K. Aceasta ajută la vindecarea rănilor și la o coagulare mai bună a sângelui. 100 g de varză murată conțin de două ori doza zilnică recomandată de vitamina K.

În timpul fermentației se produce o cantitate mare de colină (face parte din grupul de vitamine B), care joacă un rol important în metabolismul grăsimilor și, de asemenea, ajută la reducerea nivelului de grăsime din sânge.

Zeama de varză (moarea, cum îi spun ardelenii) conține multe substanțe nutritive care revitalizează organismul și-l tonifică. Poate fi folosită și la acritul ciorbelor!

De unde vine varza noastră, nu prea e clar. Doar că pare a fi una dintre cele mai cultivate legume de mai bine de 6.000 de ani. Cu siguranță oamenii la vremea respectivă aveau multă încredere în calitățile acesteia, pentru că în Egiptul antic i-au fost dedicate altare. Grecii antici, precum și vechii romani, cunoșteau efectele benefice ale verzei și o foloseau pentru tratarea ulcerațiilor stomacale și a ciumei. De altfel, romanii știau deja să conserve diferitele tipuri de varză. Navigatorii din secolul al XVI-lea descoperiseră că varza consumată era metodă de luptă împotriva scorbutului, boală cauzată de lipsa vitaminei C.

În zilele noastre, varza pare să atragă atenția mai ales pentru că este o opțiune excelentă cu conținut scăzut de calorii.

Poate unii dintre voi își mai amintesc de celebra cură de slăbire cu supă de varză. Unii mai strâmbând din nas, alții savurând ca pe un deliciu absolut, mulți litri de supă de varză dulce s-au consumat când era la modă. Dar, ca orice modă, a trecut și a ajuns din nou în obscuritate varza noastră. Sigur, sunt zone în care este în meniul săptămânal, mai ales toamna, după ce se murează. Toate comunitățile germanice o produc în cantități industriale aproape, pentru o gospodărie, iar alăturarea unor bucăți de carne sau cârnați de la garniță i se potrivește de minune.

Cum alegem varza

Bineînțeles că trebuie să arate bine frunzele exterioare, dar când luați o căpățână de varză în mână, trebuie să o simțiți grea pentru dimensiunea ei. Acest lucru vă asigură că e densă, frunzele sunt bine lipite unele de celelalte, iar miezul sănătos. Asigurați-vă că frunzele sunt strânse și ferme, deoarece frunzele libere indică o varză mai veche.

Cum o consumăm

Varza poate fi consumată crudă, aburită, fiartă, murată, prăjită, sotată sau umplută. Mirosul asociat adesea cu varza se dezvoltă numai atunci când varza este prea gătită. Cu cât o varză este mai gătită, cu atât mirosul devine mai puternic.

Varză murată

Dacă nu aveți loc pentru a depozita un butoi cu varză murată, puteți încerca varianta la borcan. Varza se toacă mărunt (puteți alege cantități egale de varză roșie și varză albă) și se amestecă cu sare, apoi se lasă la înmuiat. Ulterior se așază foarte bine îndesată cu pumnul sau cu lingura în borcane mari sau pentru o porție, cu chimen, cimbru, marar uscat și puțină sare. Deasupra se toarnă o saramură făcută din 20 g sare la un litru de apă. 

Rețete cu varză? Suficiente!

salată coleslaw
Salată coleslaw
ciorbă de varză cu smântână
Ciorbă de varză nouă
varză a la cluj
Varză a la cluj

Vezi mai multe aici

Sursă documentare: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-cabbage#TOC_TITLE_HDR_3

Foto: pixabay.com

Ne împrietenim?
Abonează-te la canalul nostru de YouTube

Dă-ne un
 

pe Facebook


Înscrie-te la newsletterul săptămânal