fbpx

Creveți, delicatese pentru toți

Multă vreme delicatese exclusiviste la care mulți dintre noi nici nu visam, creveții sunt acum mult mai la îndemână, mai ales dacă alegem să îi cumpărăm din hypermarket și să îi pregătim acasă. Pot fi cumpărați proaspeți sau prefierți, iar gustul lor excelent de mare și de sare ține loc de orice explicație ori scuză pentru cheltuiala făcută.

În general de dimensiuni mici, în jur de 5 cm, unele dintre crustaceele noastre marine pot ajunge însă și la dimensiuni impresionante, de peste 20 cm, dar în același timp pot avea chiar și doar 2 cm. În condițiile în care există peste 2000 de specii de creveți în toate mările și oceanele lumii, nu e de mirare. 

Pentru că unii dintre noi am putea fi tentați să comandăm creveți în vacanțele din lumea largă, ar fi aici de adăugat ceva important, legat de denumire. Din punct de vedere terminologic, în Marea Britanie sunt mai mari șansele să îi găsiți sub denumirea de prawns, iar în Statele Unite (sau meniurile de filiație), shrimps. În general, însă, în bucătărie, diferența de nume este dată de dimensiunea crustaceului. Astfel, pentru cei de dimensiuni medii, se folosește cu preponderență numele de shrimp, iar pentru cei de dimensiuni impresionante, prawn. Chiar King Prawn.

Dincolo de conţinutul mare de apă, creveţii sunt și o sursă de proteine de foarte bună calitate. Mai exact, 85 de grame de creveţi gătiţi conțin 20 de grame de proteine, mai puțin decât 85 de grame de piept de pui. 

Ca întreaga mare familie a fructelor de mare, nu numai aportul de proteine este asigurat de pe urma unei porţii de creveţi, ci şi nutrienţi importanți pentru menţinerea sănătății. 113 grame de creveţi înăbuşiţi asigură peste 100% din doza zilnică recomandată de seleniu, cu 75% mai multă vitamina B12, peste 50% mai mult fosfor, cupru și iod. În timp ce iodul din creveţi este foarte important în reglarea funcţiei tiroidei, seleniul previne oxidarea celulară sau, mai bine zis, cancerul prin întărirea imunităţii. Mai mult de atât, în creveţi se găsește o altă substanţă antioxidantă, astaxanthin, asociată cu reducerea procesului de inflamație.

În ce privește gătitul creveților… nimic nu poate vorbi mai bine despre asta decât o scenă memorabilă din Forrest Gump, dinaintea plecării recruților spre Vietnam, în război. În plin proces de asamblare-dezasamblare și curățare a armamentului, cu un calm și o detașare inimaginabile în toată nebunia locului, Bubba povestește de acasă, cu accentul lui puternic sudist. Mai exact despre creveți. Imperturbabil între două comenzi abrupte ale sergentului, cu un ton mai degrabă de spus povești copiilor, începe: There’s a million ways to cook shrimp… shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. Dey’s uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried. There’s pineapple shrimp, lemon shrimp, coconut shrimp, pepper shrimp, shrimp soup, shrimp stew, shrimp salad, shrimp and potatoes, shrimp burger, shrimp sandwich… Așa cum se întâmplă de cele mai multe ori, din păcate, multe se vor pierde prin traducere, și nu e vorba de cuvinte. Ci despre ton și despre stare. Litanic. Ca în transă. Amintirea creveților stătea între grozăvia războiul ce urma și siguranța de acasă. 

Dar revenind la cuvinte, Bubba spune cam așa. Poți găti creveții într-un milion de feluri: pe grătar, fierți, la abur, la cuptor, sotați, la tigaie, în baie de ulei ori pane. Pot fi gătiți pe bețe, ca frigăruile (shrimp-kabobs), sau în maniera creolă din Louisiana, cu bucătăria ei cajună picantă, cu sos de roșii, țelină, ceapă și ardei roșu (shrimp creole),  ori tot în sos, dar varianta gumbo, tot influențe creole din sudul SUA. Creveții pot fi însă și cu sos de ananas, cu lămâie ori cu cocos, sau varianta jamaicană cu ardei iute. Pot fi în supă, tocană, salată, cu cartofi, în burger sau în sandvici. 

Creveții pot deveni orice, dacă îi iubești, de la cocktail, la paella sau paste.

Surse documentare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shrimp_and_prawn_as_food
https://www.healthline.com/nutrition/is-shrimp-healthy
https://www.healthline.com/nutrition/prawns-vs-shrimp

Foto: pixabay.com

Ne împrietenim?
Abonează-te la canalul nostru de YouTube

Dă-ne un
 

pe Facebook


Înscrie-te la newsletterul săptămânal