fbpx

Profită de prospețime!

fructe proaspete

Fructele și legumele proaspete conțin vitamine importante, minerale, dar și fibre, motiv pentru care o dietă bogată în crudități vă poate ajuta să vă protejați de o serie de boli grave. 

Beneficiile consumului de fructe și legume proaspete

Atunci când cumpărați fructe și legume, încercați pe cât de des puteți să alegeți varietatea, în aceeași măsură ca și prospețimea, pentru a beneficia, deodată, de cât mai multe substanțe nutritive de care organismul are nevoie. Iar atunci când este sezonul lor, de primăvara și până toamna, cea mai bună idee este să cumpărați fructe și legume din vecinătate, de la producători locali. Pe lângă susținerea economiei zonei, principalul motiv este că produsele sunt cu atât mai proaspete cu cât vin mai de aproape. Nu necesită tratamente chimice pentru a face față transportului pe distanțe mari și, mai mult decât atât, sunt culese la maturitate deplină, nu se vor coace pe durata transportului.

Cum alegem fructele

Sunt câteva reguli de bază, nimic complicat, dar de care este bine să ținem cont tot timpul, pentru a ne bucura de toate fructele cumpărate și a nu fi nevoiți să aruncăm ori pentru că sunt verzi și fără gust, ori pentru că s-au stricat înainte de a apuca să le mâncăm. 

Ca urmare, în general trebuie să fim atenți la:

  • Coajă: să fie cât mai netedă și fără pete, ori puncte negre. Petele pot fi un indiciu pentru necoacerea lor completă, dacă avem tonuri verzi, la un fruct colorat, spre exemplu, dar la fel de bine pot fi și un semn de boală sau de lovitură, mai ales dacă sub coaja pătată simțim pulpa fructului moale. De acolo va porni alterarea rapidă a fructului. Pe de altă parte, dacă vedem puncte negre pe coajă, acest lucru poate fi un indiciu pentru faptul că a trecut printr-o grindină, spre exemplu, sau o formă de boală. Ca urmare, este bine să evităm fructele care arată storcite sau lovite.
  • Miros: nu degeaba în plin sezon de căpșuni, pepene galben ori piersici ne urmărește în toată zona de piață mirosul lor! Fructele pe care le cumpărăm trebuie să miroasă exact a ceea ce sunt. Mirosul este semn că sunt coapte și că sunt crescute natural, tradițional. Pepenele (roșu sau galben), roșia (da, este un fruct!) se miros la codiță. 
  • Gust: cel mai bine ar fi să puteți gusta ceea ce cumpărați. Uneori culoarea vă poate induce în eroare, iar mirosul poate veni de la câteva fructe coapte mai bine. Așadar, gustați fructul care arată a fi majoritar. 
  • Fermitatea: dacă o piersică este verzuie și la atingere mai degrabă vă duce cu gândul la o piatră, nu la un fruct copt, mai bine cumpărați altceva. Același lucru se aplică tuturor fructelor cu sâmburi, de la cireșe și până la mango. Atunci când le strângeți ușor între degete, trebuie să simțiți că mâna se imprimă în pulpa fructului, dar nu trece prin coajă. La pepenele galben, spre exemplu, coaja moale sub care simțiți pulpa foarte moale, este un semn aproape sigur că fructul este deja trecut și, chiar dacă miroase puternic, gustul nu mai este cel pe care îl căutați.

Cum grăbim coacerea fructelor

Contrar a ceea ce știm la modul general, că este bine să cumpărăm fructe la deplina maturitate, uneori avem de-a face cu fructe ce mai au nevoie de coacere. Iar câteodată este mai bine să se coacă la noi în bucătărie. Între acestea sunt bananele sau avocado. Putem să le cumpărăm fără grijă verzi, apoi acasă le învelim pur și simplu în hârtie și le lăsăm câteva zile la întuneric. Și ananasul îl putem lăsa să se coacă liniștit la noi acasă, trebuie doar să verifici, după 4-5 zile, cum arată la bază, acolo unde a fost desprins de pe tijă.

Pe de altă parte, cireșele, de exemplu, nu se mai coc odată culese. 

Putem ajuta însă și pepenele galben să se coacă mai bine, mai ales dacă în punga de hârtie în care îl așezăm, punem și un măr. Același lucru putem să îl facem și cu perele sau cu toate fructele din familia caiselor și piersicilor, inclusiv cu prunele. Mai jos aveți și explicația.

Cum depozităm fructele

Nu toate fructele au nevoie de a fi ținute la frigider, iar în unele cazuri este bine să nu le ținem unele lângă altele. 

  • Fructele care conțin cantități mari de etilenă nu trebuie lăsate lângă alte fructe, decât dacă vrem să ajutăm la procesul de coacere al celor din urmă. Este, de altfel, procedeul (ce-i drept industrial) care ajută la coacerea fructelor verzi care au de bătut cale lungă până la consumatorul final. Așadar, între fructele cu un mare conținut de etilenă se numără mere, pere, piersici, nectarine, caise, banane coapte, pepene galben, smochine, kiwi, mango, prune, roşii. La celălalt pol, sunt fructele cu un conținut scăzut de etilenă: bananele necoapte, căpşunile, pepenele roşu
  • Dincolo de combinațiile între diverse tipuri de fructe, ideal ar fi ca pe cele supra-coapte din categoria celor cu etilenă multă, să le scoateți dintre celelalte. Eventual să le combinați doar cu cele mai verzi, pentru a grăbi procesul de coacere al celor din urmă. Dar, țineți minte, un singur măr putred, care a intrat, practic, în procesul de fermentație, poate strica toate merele bune. La capitolul verdețuri, același lucru se întâmplă cu ceapa!
  • Dacă vrem să le spălăm, este bine să ștergem fructele sau să le lăsăm pe prosoape de hârtie, pentru a nu grăbi procesul de fermentare. Căpșunile, zmeura, murele, toate fructele de pădure, strugurii este bine să le spălați și apoi scurgeți doar înainte de a le consuma. Altfel, vor mucegăi foarte repede.
  • Fructele de pădure, căpșunile și cireșele, se depozitează la frigider, dar înainte de asta selectați-le. Cele supra-coapte sau lovite, scoateti-le dintre celelalte, altfel vom arunca mai mult decât vom mânca. 
  • Fructele mari, mere, pere, piersici, caise, roșii – toate se depozitează pe orizontală, la temperatura camerei, odată spălate, astfel încât să nu se atingă între ele. Mai ales dacă sunt numai bune de mâncat. Cele mai puțin coapte, pot fi lăsate împreună într-un bol.
  • Merele se depozitează departe de orice alte fructe și legume, chiar și la frigider, pentru că acestea conțin o mare cantitate de etilenă, cum spuneam mai sus. Deși gustul lor este mai bun ținute la temperatura camerei, dacă vrem să își păstreze fermitatea un timp mai îndelungat, tot la frigider ar trebui lăsate. Depinde ce cantitate cumpărăm și în ce ritm le consumăm.
  • Perele coapte, având în vedere că se deteriorează repede odată ce li s-a înmuiat coaja și simțiți pulpa suculentă, este bine să fie păstrate la frigider.
  • Strugurii, nespălați, se păstrează la frigider până la o săptămână
  • Pepenii, atât roșii cât și galbeni, sunt fructe extrem de perisabile, deși nu par la prima vedere. Pepenele galben, bine copt, rezistă la frigider până la 5 zile, însă odată feliat, nu poate fi păstrat mai mult de 3 zile. 
  • Pe de altă parte, un pepene roșu poate fi ținut la frigider chiar mai mult de 2 săptămâni, întreg. Nu are neapărat nevoie de frigider, ca urmare este suficient să fie păstrat la temperatura camerei, într-un loc umbros, dar este mai bun rece, așadar măcar înainte de a-l mânca, răciți-l. Dacă îl tăiați și curățați, este absolut obligatoriu să fie ținut la frigider, altfel se alterează în 2-3 zile.

Curățarea fructelor

Dacă pentru mere și pere este destul de simplu să le curățăm de coajă, folosind un cuțit de bucătărie sau un decojitor special, pentru piersici și roșii, lucrurile se complică.

  • Piersicile și roșiile pot fi decojite prin blanșare, adică scufundarea în apă clocotită 30 de secunde, apoi scufundarea lor într-un bol cu gheață, pentru a opri procesul de fierbere; coaja se va lua foarte ușor jos chiar și cu mâna!
  • Cotorul de la măr sau pară se poate scoate ușor, cu un dispozitiv special, un tub cu zimți la un capăt, care are și rol de decojitor; se găsește ușor la supermarket
  • O soluție la fel de simplă este și pentru sâmburii de cireșe ori vișine
  • Sâmburele pentru piersici, caise, mango, avocado se scoate foarte ușor după ce fructul a fost tăiat în două pe verticala lui, apoi cele două jumătăți se răsucesc în sens opus. Una dintre condiții, însă, este ca fructele să fie coapte, altfel sâmburele va fi dificil de extras.
  • Pepenele galben se curăță ușor dacă îl tăiați în două, apoi scoateți sâmburii cu o lingură, feliați pe un tocător și, la final, decojiți și tăiați cuburi sau lăsați felie întreagă
  • O idee simplă de a curăța pepenele roșu este de a-i tăia capacele, apoi, pe verticală, coaja cu un cuțit mare și cu lamă fermă. Va rămâne pulpa fructului, pe care putem să o tăiem apoi în orice formă preferăm și să o depozităm la rece.

Cum stocăm fructele

Primul gând este, evident, dulceața. Rețeta simplă, 1-1, adică jumătate fructe, jumătate zahăr, rețeta bunicilor, fierte până se coagulează siropul. Borcanele bine sigilate vor ține ani buni! În aceeași idee, din majoritatea fructelor pot fi făcute și siropuri, bineînțeles tot pe bază de zahăr. Dar fructele pot fi și congelate, ori pentru a le folosi, ulterior, în prăjituri sau dulciuri, ori în sosuri de fripturi (fructele de pădure, mai ales).

  • Fructele de pădure și căpșunii pot fi congelate ușor, trebuie spălate și uscate înainte, apoi așezate pe o tavă, pe hârtie de copt și pe un singur rând, și puse la congelator. Ulterior se scoate tava și se reașază fructele congelate în pungi, porționate după nevoi.
  • Cireșele, cu sau fără sâmburi, pot fi congelate în același mod, deși cele cu sâmburi nu au nevoie de două etape de congelare. Trebuie doar să fie foarte bine șterse fructele, pentru a nu forma gheață suplimentară; regula se aplică și strugurilor.
  • Pepenele congelat, fie el galben sau roșu, este mai mult decât o bucurie, mai ales pe timpul verilor fierbinți. Chiar dacă nu îl congelăm pentru depozitare pe termen lung, așa îl putem folosi cu succes în orice smoothie sau cocktail. Metoda este foarte simplă: se curăță de coajă, se taie cuburi, se congelează porționat, de preferință în pungă cu zip.
  • Piersicile, caisele, nectarinele, prunele toate pot fi congelate, dacă vrem să le folosim după ce le trece sezonul sau tot pentru băuturi reci, pe timp de vară. În principiu, toate pot fi decojite după metoda blanșării, expusă mai sus, dar pentru aceasta trebuie să avem prune rotunde, de exemplu, pentru că sunt ceva mai mari și ne chinuim mai puțin. După ce am scăpat de coajă, scoate și sâmburii și, în funcție de dimensiuni, le tăiem cuburi. Porționate, în pungi de congelator, se depozitează fără probleme câteva săptămâni.
Ne împrietenim?
Abonează-te la canalul nostru de YouTube

Dă-ne un
 

pe Facebook


Înscrie-te la newsletterul săptămânal