fbpx

Lemnos, aromat şi iute: ghimbirul în bucătărie

  • Home
  • Utile
  • Lemnos, aromat şi iute: ghimbirul în bucătărie
Condiment cu beneficii pentru sănătate

Condimentele sunt mai mult decât o aromă pe care o adăugăm mâncărurilor. Multe oferă, de asemenea, doze mari de antioxidanți, nutrienți, minerale și vitamine. Iar ghimbirul este de nelipsit în sezonul rece.

Ghimbirul, rădăcină a unei plante cu flori, vine cu o varietate de beneficii mari pentru sănătate. Cultivat iniţial în Asia de Sud-Est, a fost folosit în scopuri medicinale încă din secolul al IX-lea – și este, de asemenea, un aliment de bază al bucătăriei asiatice, indiene și caraibiene.

Ghimbirul proaspăt conţine gingerol, un compus cu proprietăți antioxidante, dar şi alţi peste 400 de compuși naturali, iar unii dintre aceștia sunt antiinflamatori. Acelaşi compus, gingerol, ar putea explica, de asemenea, rolul ghimbirului în menținerea nivelului de zahăr din sânge constant.  Consumul de ghimbir proaspăt poate ajuta la diferite forme de greață, inclusiv grețurile matinale, răul de mișcare și efectele secundare ale unor regimuri de chimioterapie. Ghimbirul este asociat şi cu îmbunătăţirea digestiei şi în ameliorarea durerilor menstruale.

În ce priveşte infuzia de ghimbir, aceasta este fantastică în lunile reci. 

Ghimbirul uscat are şi el beneficii puternice pentru sănătate, comparabile cu cele ale ghimbirului proaspăt, dar ceaiul făcut cu ghimbir uscat poate avea o aromă mai blândă. Infuzia cu ghimbir proaspăt necesită ceva mai mult efort în preparare, dar tinde să ofere o băutură mai intensă și mai plină de viață. Şi mai iute! Pentru a beneficia de tot ce are mai bun ghimbirul de oferit, feliile proaspăt tăiate trebuie lăsate la infuzat cel puțin 10 minute. De altfel, cu cât mai mult, cu atât mai bine. Se pot adăuga miere şi lămâie.

Cum se păstrează ghimbirul proaspăt

Relativ recent intrat pe piaţa românească, ghimbirul poate fi acum găsit în majoritatea supermarketurilor, nu doar la magazinele de specialitate. Fiind o rădăcină, nu este foarte pretenţioasă, dar atunci când îl cumpăraţi, alegeți o bucată fermă, fără lovituri, iar coaja trebuie să fie netedă, nu zbârcită. Coaja este destul de subţire, iar în spatele ei ar trebui să se ghicească pulpa galbenă a rădăcinii.

Ghimbirul proaspăt poate fi păstrat la frigider timp de aproximativ trei săptămâni, într-o pungă de plastic cu cât mai puţin aer posibil, sau o pungă de hârtie. Dacă nu folosiţi prea des, puteţi să îl păstraţi felii la congelator, din care să puteţi scoate doar cât aveţi nevoie.

Ghimbirul uscat poate fi păstrat într-un recipient etanș, într-un loc răcoros și întunecat, cum ar fi un dulap de bucătărie.

Ghimbirul în bucătărie

Există foarte multe moduri în care ne putem bucura de gustul, proprietăţile şi beneficiile ghimbirului, de la infuzie, până la un pui tikka masala indian. Dar poate aromatiza atât alimente dulci, cât și sărate. Puteți folosi ghimbirul cu legume, cartofi prăjiți, preparate din pui, supe, curry, sosuri pentru felurile principale, sosuri pentru salate, deserturi şi smoothie-uri 

  • Marinade pentru carne și pește
  • Se combină bine cu sos de soia, usturoi și ulei de măsline pentru dressing la salată sau alimente prăjite
  • În mâncăruri cu cartofi dulci și morcovi
  • Smoothies
  • Cocktailuri
  • Infuzie – fierbeți-l în apă fierbinte şi adăugați lămâie și puțină miere 
  • Deserturi la cuptor (Gingerbread – turtă dulce)
  • Ginger beer (berea de ghimbir)

Foto: pixabay.com

Surse documentare:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/ginger-benefits
https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-health-benefits-ginger
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-961/ginger
https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/ginger-nutrition-facts-health-benefits-alternative-uses-more/

Ne împrietenim?
Abonează-te la canalul nostru de YouTube

Dă-ne un

 

pe Facebook


Înscrie-te la newsletterul săptămânal